Dílna čtení v praxi
V průběhu tohoto školního roku by měly
děti přečíst minimálně 4 knihy. Knihy si vyberou samy. Knihy by měly být
přiměřené jejich věku. Děti nosí svou rozečtenou knihu 1x týdně do školy (každé úterý) a v hodině
čtení souvisle čtou. Na to pak mohou navazovat různé aktivity viz níže
(součásti dílny čtení). Na konci sešitu do čtení mají děti nalepenou
tabulku Seznam přečtených knih, kde si vždy zapíší, co četly, od kdy do kdy,
počet stran a hodnocení knihy. Pozor - nečtou jen ve škole, ale také doma.
Důležité je nezapomenout si knihu do
školy přinést!!! Dílna čtení je každé úterý!!!Význam četby
- rozšiřování slovní zásoby
- zlepšování pravopisu (když vidím tvar 20x, napíšu jej bez uvažování
dobře)
- lepší učení v jiných předmětech (přečtu lépe zápis, text v učebnici, slovní
úlohu)
- zlepšování pozornosti (prodlužuje se schopnost soustředění)
- lepší úroveň vlastních psaných textů (nápodoba jazykových postupů spisovatelů a nová
slova)
- nástroj myšlení (materiál pro formulování vlastních myšlenek a
komunikaci s ostatními)
- snižování četnosti agresivního řešení konfliktů (lepší slovní zásoba a obecná kultivace
prostřednictvím většinou humanistického obsahu četby)
- kultivace učebního prostředí (vytváří se čtenářské společenství, v němž je
čtení oceňováno - knihy a kulturnost spolu velmi souvisejí, zajímají se o
knihy ostatních, půjčují si je mezi sebou)
1. Musíte číst po celou dobu (20-30min).
2. Nikoho nevyrušujte.
3. Žádné přestávky na záchod a pití.
4. Vyberte si knihu nebo text na čtení před začátkem čtenářské dílny.
5. Můžete sedět pohodlně kdekoli
Součásti dílny čtení:
- Souvislá četba beletristického textu
- Čtenářské reakce
- hovory o knihách (sledované jevy) - písemné
přemýšlení nad knihami
- podvojný deník
- dopisy
- Referát o knize
- Zápisy z četby
- Seznam přečtených knih
- Sebehodnocení četby
- formulář
- souvislé psané sebehodnocení
- hlavní postavy, co je na nich sympatického (co naopak
nesympatického)
- záporná postava v příběhu
- staří a mladí - věk postav
- co bych dělal(a) na místě postavy...
- vztahy (kdo koho nesnáší, miluje...)
- s kým by ses chtěl(a) kamarádit a proč...
- co zažila postava příjemného (zmrzlina, zážitek...), co
nepříjemného (injekce, hádka...)
- stručný děj
- prostředí
- zvíře a jeho role v příběhu
- předmět a jeho role v příběhu
- nové informace
- zábava, vtip...
- konflikty, problémy
- jaký problém či jaké problémy vyvstaly před postavou...
- jaký byl plán, jak tento problém vyřešit...
- podařil se ten plán... proč...
- co bych poradil(a) nebo jak bych postupoval(a)
já...
- čím se moje kniha liší od ostatních knih...
- vyberte jedinou větu, která ostatní zaujme, a výrazně ji přečtěte
nahlas (před přečtením si ji několikrát přečtěte potichu pro sebe)...
- napiš dopis hlavní/některé postavě.
Referát o knize:
Doporučená osnova:
1. Autor, název knihy, počet stran, žánr
2. Kde a kdy se děj odehrává
3. Hlavní postavy + stručná charakteristika
4. Stručný děj (bez prozrazení rozuzlení)
5. Citace - přečtení zajímavého úryvku z knihy
6. Názor na knihu (hodnocení 0 - 10, zábava - čemu jsem se smál(a)/čeho nebo o koho jsem se bál(a), nové informace - co jsem se z knihy dozvěděl(a), ilustrace, já a hlavní postavy - sympatie, nesympatie a proč, co nebo koho mi kniha připomněla, věrohodnost...
1. Autor, název knihy, počet stran, žánr
2. Kde a kdy se děj odehrává
3. Hlavní postavy + stručná charakteristika
4. Stručný děj (bez prozrazení rozuzlení)
5. Citace - přečtení zajímavého úryvku z knihy
6. Názor na knihu (hodnocení 0 - 10, zábava - čemu jsem se smál(a)/čeho nebo o koho jsem se bál(a), nové informace - co jsem se z knihy dozvěděl(a), ilustrace, já a hlavní postavy - sympatie, nesympatie a proč, co nebo koho mi kniha připomněla, věrohodnost...